گلایه از بی‌توجهی به مؤسسات قرآنی در بودجه 1402 + صوت
کد خبر: 4117982
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
انجم‌شعاع خبر داد:

گلایه از بی‌توجهی به مؤسسات قرآنی در بودجه 1402 + صوت

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گفت: با وجود رایزنی‌ و مذاکره با اعضای فراکسیون قرآن و جلسه با کمیسیون فرهنگی، اقتصادی و تلفیق مجلس، مبنی بر اینکه وضعیت اعتبارات مؤسسات مردم‌نهاد قرآنی در بودجه 1402 روشن باشد، اما هیچ توجه‌ای به این موضوع نشده است.

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترتمحمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگو با ایکنا گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی به دلیل مشکلات داخلی که در مراحل تصویب و واگذاری اعتبارات داشته است از ابتدای سال 99 تاکنون اعتباری به دستگاه‌ها تخصیص نداده و متأسفانه هنوز اعتبارات 1400 تعیین تکلیف نشده است و امیدواریم به زودی با تغییر تحولاتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است، این موانع برطرف شود.

وی درباره چرایی عدم تخصیص اعتبارات از سوی شورای توسعه و ناهماهنگی‌هایی که میان دبیرخانه و کمیته تخصیص شوراست، ادامه داد: آنچه از مذاکرات جلسات داخلی دبیرخانه شورا برداشت شده این است که کمیته تخصیص، اعتباراتی را تعیین می‌کند و دبیرخانه باید این اعتبارات را در قالب تفاهم‌نامه بین دستگاه‌ها تخصیص دهد، لذا بین کمیته تخصیص و دبیرخانه ناهماهنگی است که موجب شده طرفین این موضوع و نقص را به طرف دیگر منتقل کنند.

انجم‌شعاع اضافه کرد: البته در سال 1400 اعتبار قرآن به دلیل مشکلاتی که پیش آمد، پایان سال واگذار شد و تخصیصی صورت نگرفت و ظاهراً این موانع برطرف شده است و اولین تفاهم‌نامه‌ها درخصوص اعتبارات 1400 و 1401 در آینده‌ای نزدیک از سوی دبیرخانه منعقد می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت بیان کرد: تنها اعتبار هزینه شده برای مؤسسات قرآنی در این دو سال‌ونیم فعالیت اتحادیه کشوری، اعتباراتی بود که از دو اتحادیه سابق در اختیارمان قرار گرفت. اخیراً یک اعتبار برنامه‌ای و یک اعتبار غیربرنامه‌ای (که اتحادیه مؤسسات قرآنی سابق پس از انحلال باید واگذار می‌کرد) در اختیار ما قرار گرفته است هر چند رقم آن قابل توجه نبوده است، اما این اعتبار نزدیک به 600 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: چند برنامه جدی به شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیشنهاد شد که پس از تصویب کمیسیون تخصیص اعتبارات، هزینه می‌شود، البته بخشی از آن (بیش از یک‌سوم این عدد) حمایت ستادی از اتحادیه‌های استانی بود که تاکنون هیچ حمایتی از آنها صورت نگرفته است. اگر این برنامه‌ها در همه استان‌ها انجام شود، تقریباً حدود 20 میلیون تومان به هر استان می‌رسد. البته جلسات و سؤال فراکسیون قرآن و عترت مجلس از دبیر و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، موجب شد تا مشکلات گذشته مرتفع شود.

انجم‌شعاع با گلایه از اینکه متأسفانه در دوسال و نیم گذشته، دستگاه‌های متولی با وجود توصیه مقام معظم رهبری به توجه بیشتر به ساختارهای مردم‌نهاد افزود: در دوره کرونا نیز به مؤسسات آسیب‌دیده از کرونا، یک میلیون تومان اعطا شد در حالی که طی این ایام حدود 600 مؤسسه غیر فعال شدند و برخی نیز انحلال خود را اعلام کردند که این امر ناراحت‌کننده است. 750 شعبه موسسه جامعةالقرآن تعطیل شد و قریب به 200 شعبه این مؤسسه فعال است.

کد

وی ادامه داد: با وجود تلاش‌های مضاعف و رایزنی‌ها و مذاکرات با فراکسیون قرآن، تک تک اعضای آن و جلسه با کمیسیون فرهنگی، اقتصادی و تلفیق مجلس مبنی بر اینکه سهم مؤسسات مردم‌نهاد(با توجه به نقشی که دارند) روشن شود، اما متأسفانه در بودجه 1402 هیچ توجه جدی به این موضوع نشد و اعتبار برای آموزش به چند دستگاه خاص اختصاص یافت. ان‌شاءالله بتوانیم در اجرا، این دستگاه‌ها را همراهی کنیم.

انجم‌شعاع درباره روند انحلال اتحادیه‌های کشوری سابق و اسبق اظهار کرد: انحلال جدی اتحادیه سابق مؤسسات قرآنی به مدیریت جناب آقای رحیم قربانی، به موقع انجام شد که جای تشکر دارد و این اعتبار از مانده حساب این اتحادیه به حساب اتحادیه کشوری منتقل شد. اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت با مدیریت جناب آقای حسن محمدی در مسیر انحلال است، هر چند موانع مالیاتی دارد که امید است در آینده نزدیک مرتفع شود و مسیر انحلال را به پایان برساند. اما اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت با مدیریت حجت‌الاسلام کوششی، هنوز مسیر انحلال را طی نکرده است و وظیفه دستگاه حاکمیتی ناظر آن (دستگاه تبلیغات اسلامی) است که این امر را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیشتر مکاتبه‌ای با حجت‌الاسلام قمی داشتند، اما نتایج آن روشن به ما اعلام نشده است. امیدواریم آقای کوششی تلاش کنند تا انحلال این اتحادیه نیز صورت گیرد و اموال و اعتبارات آن اتحادیه واگذار شود تا منشأ خیر شود، هر چند امروزه با آن مبلغ و اعتبارات چهار سال گذشته نمی‌توان کار جدی کرد.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اضافه کرد: البته دو تا از بازرسان اتحادیه با توجه به اینکه از لحاظ قانونی تکلیفی ندارند، اما مأمور شدند که این موضوع را پیگیری کنند تا بلکه با ورود بازرسان اتحادیه، دستگاه ناظر اتحادیه مؤسسات قرآنی و عترت اسبق را فعال کنند تا کار انحلال زودتر و با سرعت بیشتری انجام شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha